Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation innebär automatiserad och riktad marknadsföring baserad på vad kunden gör eller inte gör. Genom ett system, exempelvis HubSpot eller Klaviyo, skapar man olika trigger i ett flöde som dikterar vad kunden får eller inte får för information.

Dom flesta tänker på e-post när dem hör marketing automation men det kan även innefatta en landningssida, SMS och till och med riktade annonser.

Med hjälp av triggers – specifika händelser eller beteenden, som att kunden öppnar ett mejl, klickar på en länk, eller besöker en landningssida – aktiveras automatisera steg i flödet. Dessa stegen har anpassats för att följa vart i kundresan kunden befinner sig för att skapa en mer personlig upplevelse, där kunden får information, erbjudanden eller innehåll som är relevant för deras intressen.

Fördelar med Marketing Automation

Det är svårmotiverat att sitta och skicka tusentals mejl manuellt när det finns Marketing Automation system. Genom att automatisera kundresan kan marknadsföringsteam spara tid och istället fokusera på strategiska insatser. Här är tre fördelar till varför ni ska implementera Marketing Automation:

  • Ökad effektivitet: Det frigör tid och gör att marknadsteamet kan fokusera på annat.
  • Personifiering: Med hjälp av data kan erat företag skicka relevanta budskap till varje kund.
  • Förbättrad konvertering: Automatiserad flöden baserade på data ser till att era kunder får rätt information i rätt steg av kundresan, vilket ökar chansen att de konverterar.

Slutsats

Sammanfattningsvis är Marketing Automation en ovärderlig resurs för företag som vill effektivisera sina marknadsinsatser och skapa personliga kundresor. Genom automatisering kommer ni spara tid, göra kommunikationen mer personlig och öka konverteringen.’

Vill ni snacka marketing automation? Kontakta oss idag och upptäck hur vi tillsammans kan hjälpa er att förbättra er marknadsföring!